Fotografkinja Alice Austen napokon prepoznata kao LGBTQ ikona

Fotografkinja Alice Austen napokon prepoznata kao LGBTQ ikona

Fotografkinja Alice Austin bila je izvanredna žena, po svim pitanjima. Rođena u imućnoj porodici na Staten Island-u 1866. godine, prkosila je opresivnim viktorijanskim pravilima na način da je isticala svoju individualnost i nezavisnost. 

Lutala je Njujorkom sa kamerom u ruci, slikajući ulične prodavce i imigrante. Fotografisala je vozove u pokretu i sportske događaje, pratila sve aktivnosti svojih prijatelja/ica i porodice, kao i svog sopstvenog života. Za vreme svog života napravila je oko 8000 fotografija, čime je dala svoj doprinos počecima dokumentarne fotografije kao takve. 

Međutim, postoji i deo njenog života koji nije bio javno zastupljen - njena veza sa ženom Gertrude Tate koja je trajala 53 godine."Postoji istorija skrivanja Gertrude", kaže Janice Monger, izvršna direktorka Kuće Alice Austen. Čak i ovo mesto, posvećeno istraživanju njenog života i rada koje postoji od 1985. godine, nudi različite narative njene bivše rezidentkinje. Razlozi su kompleksni, kao i sama fotografkinja. 

Alice i njena majka su se doselile u ovu kuću 1869. godine, nakon što ih je njen otac napustio. Njen ujak, danski kapetan mornarice, puštao ju je da se igra sa kamerom kada je imala 10 godina. Njen drugi ujak, profesor hemije, naučio ju je kako da razvija fotografije. Jedna od soba na spratu kuće bila je pretvorena u mračnu komoru za razvijanje fotografija. Do svog 18. rođendana ona je već bila iskusna fotografkinja s velikim znanjem iza sebe, a narednih 50 godina je usavršavala svoja umeća.

 

Alice Austen and Gertrude Tate, Pickards Penny  Foto studio, Stapleton Staten Island, 1905.godine.  Donacija kuće Alice Austen
Alice Austen and Gertrude Tate, Pickards Penny
Foto studio, Stapleton Staten Island, 1905.godine.
Donacija kuće Alice AustenCaption

 

Komfort života u ranom dobu omogućio joj je dosta toga: fotografisala je svoj dom, porodična okupljanja, posete plažama, izlete u planinama. Dokumentovala je i nove sportove za to doba - tenis i biciklizam. 1890. godine putovala je Istočnom obalom i Evropom, gde je provodila mesece istražujući. 

Tokom putovanja u Catskills, 1899. godine, Alice je upoznala Gertrude Tate, koja je radila kao vaspitačica u vrtiću, a u to vreme se oporavljala od tifusa u hotelu. Mali foto album koji je Alice napravila dokumentuje odnos koji je procvetao tog leta. Tate, koja je živela u Bruklinu, počela je da posećuje Alice, da joj se pridružuje na njenim putovanjima, a 1917. godine se i preselila u kuću gde je Alice živela. Iako se Gertrudina porodica protivila tom odnosu i njenoj posvećenosti Alice, ona je živela tamo pune tri decenije. 

 


Richard O’Cannon, Alice Austen sedi sa Gertrude Tate,
Septembar 1944.godine. Donacija kuće Alice Austen.

 

Lične fotografije of Gertrude, Alice i njihovih ženskih prijateljica daju nam dublji uvid u složen i zaigran karakter ove fotografkinje. Jedna od njenih čuvenih fotografija, Trude & ja (1891), prikazuje Alice i njenu prijateljicu iz detinjstva, Gertrude Eccleston, kako nose maske, korsete i kako obe puše cigarete - u to vreme to je bio čin zbog kog su žene mogle biti uhapšene. 

 


Alice Austen, Trude & I, 1891. godine.
Donacije Staten Island istorijskog društva.

 

Na jednoj od njenih fotografija iz 1891. godine, Alice i njene tri ženske prijateljice prikazane su kao dva para. Na fotografiji iz iste godine, pod nazivom Julia Bredt i obučene kao muškarci, prikazane su ona i njene prijateljice obučene u mušku odeću, sa brkovima i cigaretama. Jedna fotografija iz iste ove serije prikazuje ženu koja drži zatvoren kišobran među svojim nogama, sugerišući na falus. 

"Alice se osećala slobodno da napravi sve te fotografije, jer one nisu nužno bile namenjene za dalje deljenje i distribuciju. Rugala se viktorijanskom društvu i zabranama koje su žene imale u to doba. U isto vreme, promišljala je rodne uloge i istraživala svoj identitet", kaže Monger. 

Fotografije poput ovih se često isključuju kada se govori o njenoj zaostavštini. Mnogi članci napisani o njoj uopšte ne spominju Tate, već se više fokusiraju na njene ulične fotografije. Reč "lezbejka" se gotovo uopšte ne spominje na vebsajtu Kuće Alice Austen, bez obzira na kritike koje su upućivane na račun toga da se odnos koji je imala ne prepoznaje kao takav. 

Monger je provela poslednje četiri godine baveći se ovim problemom. Rekla je: "Teško je ovakvim odnosima dati nazive modernog doba. Čak i u muzejskom i umetničkom svetu, postoje različita mišljenja o ovoj temi. Ja se ne plašim da je nazovem lezbejkom, ali koristeći taj termin mogu suviše pojednostaviti stvari. Takođe, svi traže neki dokaz, a mi nemamo ništa što je eksplicitno napisano što bi moglo potvrditi da su one bile lezbejke". 

Gledajući njene fotografije i druge dokumente, to zapravo uopšte nije upitno. Jedna od njenih biografkinja, Ann Novotny, u knjizi koju je o Alice napisala 1976. godine, Tate naziva njenom družbenicom, ali godinu dana kasnije, u članku koji je pisala za feministički magazin Heresies, naziva je njenom ljubavnicom.

 


Alice Austen, Julia Martin, Julia Bredt , 1891.godine.
Kolekcija fotografija Alice Austen.
Donacije Staten Island istorijskog društva.

 

Zadatak koji Monger ima je da u Kuću Alice Austen uvrsti i njen lični identitet kao deo muzejske postavke. Zbog te odlluke, muzej je promenio svoju misiju i dobio brojne grantove kako bi još i više kontekstualizovao Austin iz drugih perspektiva, uključujući i perspektivu LGBTQ istorije. 2019. godine Kuća će obelodaniti novu stalnu postavku, kompletiranu novim fotografijama i tekstualnim objašnjenjima koja će Tarte učiniti vidljivijom. 

U junu ove godine, Kući Alice Austen je zvanično dodeljeno priznanje od nacionalne vrednosti za LGBTQ istoriju, od strane National Park Service. Tokom ceremonije dodele priznanja, Monger je opisala odnos Austen i Tate kao priču o ljubavi i prihvaćanju i dodala: "Kakav neverovatan dan na koji smo tako dugo čekali."

 


Alice Austen, Grupa Apparatus, 1893. godine. Kolekcija fotografija Alice Austen.
Donacije Staten Island istorijskog društva.

 

Izvor: artsy.net
Prevod: Labrisice